Kirjoittaja Daison » 03.06.2015 09:26
Eräänä päivänä huomasin menneeni liian pitkälle. Pysähdyin. Katselin ympärilleni olivatko muut huomanneet. Ketään ei näkynyt. Yritin selittää asian itseni kannalta parhain päin. Ajattelin, että onhan kaikella toiminnallani syynsä. Asiaa puntaroituani - siihen ei mennyt pitkään - tajusin, etteivät syyni olleet lainkaan riittävät. Oli turha koettaa keksiä selityksiä, olin vain mennyt liian pitkälle ja se siitä. Olisiko minun pitänyt katua? Katselin sisimpääni, enkä huomannut sielläkään ketään. Ontot holvit kajahtelivat hiljaista tyhjyyttään. Varoin katselemasta sisimpääni liian pitkään, se olisi todennäköisesti romahduttanut maailmankuvani. Itsesuojeluvaisto neuvoi minua olemaan kuin en olisikaan. Omatunto kehotti menemään esittämään anteeksipyynnöt, en vain tiennyt kenelle ne olisin esittänyt. Tai tiesinhän minä, mutta kieltäydyin ajattelemasta sitä. Aloin kallistua sille kannalle, että kyseessä oli jotakin joka kieltämättä oli tapahtunut. Oli kuitenkin epävarmaa oliko kukaan muu sitä huomannut. Ajattelin, että jos minä olin ainoa, joka tiesi minun menneen liian pitkälle, voisin tarvittaessa selittää asian, voisin kertoa, että kappas vain, enpäs ole tuota huomannutkaan, kukahan senkin on mennyt tekemään. Ja jos jotenkin voitaisiin osoittaa, että minä juuri olin syyllistynyt asiaan, voisin aina väittää, että olin tehnyt sen kokonaan huomaamattani ja kun nyt tiesin asiasta, pahoittelisin tapahtunutta. Siihen saakka kun näin tapahtuisi, painaisin asia villaisella. Kaikki saisi luvan jatkua kuten tähänkin saakka. Minun oli kuitenkin pidettävä itse omia puoliani, kukapa muukaan minun puoliani pitäisi.