Olen kissa. Silti olen aina asunut ihmisten kanssa. Ihmisten kodissa. Ihmisten tavoilla, ihmisten säännöillä. Totta on, että toisinaan olen pyrkinyt vähän soveltamaan niitä sääntöjä oman mieleni mukaan, mutta yleisesti ottaen olen viettänyt elämääni ihmisten parissa ihmisten laatimia sääntöjä noudattaen.
Aluksi pari sanaa minusta. Nuolen turkkini puhtaaksi varsin tarkkaan. Joihinkin kohtiin on tosin vaikea ulottua vaikka miten niskojaan kiertäisi. Esimerkiksi päälaki on parasta jättää ihmisten silittelyjen varaan. Silittelyjä saa kun on hyvissä väleissä ihmisten kanssa. Tästä syystä koetan välttää liikoja omapäisyyksiä.
Ihmiset ovat aika arvaamattomia. Joinakin aamuina he valmistavat aamupalan ensin itselleen ja vasta sitten minulle. Joinakin aamuina asiat sentään tapahtuvat oikeassa järjestyksessä. Minulta saattaa öiseen aikaan mennä useampikin tovi odotellessa milloin ruoka talossa oikein tarjoillaan. Käyn herättelemässä kokeeksi ihmisiä vaimeasti naukumalla ja nuoleksimalla käsiä tai hyppimällä ikkunapenkille. Yleensä ihmiset vain urahtavat minulle ja pyrkivät jatkamaan uniaan. Huomaan kyllä milloin he nukkuvat ja milloin vain yrittävät nukkua.
Koska ihmiset ääntelevät monimutkaisesti, on heidän aikomuksistaan vaikeata saada selkoa. Sellaiset äänteet, jotka tarkoittavat ruokintaa tai ulkoilua tai kehumista tai kieltoa on kyllä helppo oppia. Mutta esimerkiksi melodiset säesarjat, joita he toisinaan tuottavat ilmoille, ovat välillä todellakin mahdottomia tulkittaviksi. Joskus niistä erottaa voimakkaita tunteita, jolloin tekee mieli lohduttaa ihmistä. Usein ihmiset ovat hyvin liikuttuneita pienestäkin hellyydenosoituksesta näitten purkauksiensa jälkeen. Silloin he silittelevät kaunista turkkiani kyyneleistään kostein käsin niin että minun on nuoltava itseni kunnolla puhtaaksi, että kissasta kävisin.
Ihmisten tarkoitus minun pitämiselleni heidän asunnossaan on jäänyt minulle arvoitukseksi, enkä usko pääseväni siitä koskaan selville. He käyttävät minua ulkona puutarhassaan talutushihnassa. En pääse pakenemaan luontoon, olen usein sitä kokeillut. Puutarhan laidoilla pensasaidassa luikkii myyriä ja päästäisiä. Vain aniharvoin olen saanut syödä sellaisen, sillä ihmiset pyrkivät ottamaan paistin suustani, milloin sellaisen olen kiinni napannut. Lintujen suhteen sama juttu. Miksi pitää kissaa, jos luontainen pyydystäjä ei saa toteuttaa ominta itseään? Ei edes kastematoa saisi syödä eikä kimalaista jahdata!
Mitä ihmiset kissalta haluavat? Tätä mietin, kun olen saanut turkkini nuoltua puhtaaksi. Luulisi, että ihmiset kehumalla kertoisivat mitä tahtovat minun tekevän. Mutta en saa selvää heidän tarkoituksistaan. Kerron erään esimerkin. Puutarhassa kasvaa puita. Ihmiset tuntuvat pitävän siitä, että kiipeän puuhun, kunhan en mene kovin korkealle. He kehuvat minua kun kynsin tarmokkaasti puun paksuja oksia. Miksi? Miksi puita pitää kynsiä? Miksi ihmiset haluavat minun kiipeävän niihin? Kyllä he ylettäisivät itsekin puittensa oksia raapimaan. Mutta he kehuvat minua kun kiipeilen puissa. On se tavallaan minustakin ihan kivaa ja sisälle päästyä nukuttaa mukavasti. Joskus näen unta, että kiipeän niin korkealle, etteivät oravatkaan enää nouse minua korkeammalle.