Ajattelen jotta en ymmärtäisi
Aloitellessani kertomustani tarjoan itsestäni lukijalle tiettäväksi pari-kolme faunaa – ilman mitään kaunaa. Olen vuonna 1702 syntynyt uuden ajan yleisnero, moi! Asun luoteis-Astoriassa, pienessä kuvitteellisessa kaupungissa nimeltä Magma Chartta. Maasto on täällä luonteelleni tyypillisesti ylevää, väestö rehevää ja juurevaa eikä kotiseutuni omaleimaisuus ole malttanut olla jättämättä jälkiään ajatteluuni.
Alkemistisia kokeilujani olen testannut laajasti omaa aineenvaihduntaani hyväkseni käyttäen, sen sisäistä ääntä seuraten {ja näin meidän kesken: elohopea ei ole laisinkaan nimensä veroista}. Filosofia ja teologia saattavat osoittautua omimmiksi osa-alueikseni vaikka olen jonkinverran harrastanut myös musiikkia ja teatteria, varsinkin lämpiön puolella. Kun taas kylmiöstä olen parhaani mukaan karsinut terriini- ja aladoubiannoksia.
Joku ranskanmaalainen filosofi kuuluu arvelleen olevansa olemassa ajatellakseen. Oma elämänkokemani on johtanut minut häkellyttävällä tavalla erilaiseen, joskin jossain määrin samaakin meriteeraavaan kehäpäätelmään. Seuraavassa käyn lyhyesti läpi ajatteluani ja sen emulgoitumisprosessia.
Uskon, että on olemassa Jumala. Hän on Suuri Säätäjä, sanan monenkirjavassa merkityksessä. Jumala on myös armollinen. Hän Itse, Pyhä Etevä, on ojentanut meille lahjoja, jotta voisimme nauttia siitä maailmasta, jonka Hän on sattunut meille tällä kertaa luomaan. {Uskon näet että maailmoita on muitakin, eikä tämä suinkaan ole mikään prototyyppi sen enempää kuin tuotekehittelyn huipputuotekaan. Saattaa myös olla, että on olemassa muitakin luomiskykyisiä olentoja, ehkä sellaisiakin, joita meidän Jumalamme pyrkii parhaan kykynsä mukaan jäljittelemään!}
Kuten tuossa jo ehätin sanoa, on Jumala ojentanut meille lahjoja, jotta voisimme nauttia siitä maailmasta, jonka Hän on sattunut meille tällä kertaa luomaan. Kuten tiedämme voi vähäsen kärähtäneen kakun päälle sirotella kauniin kuorrutuksen, niin että hiiltynyt osakin menee ihan täydestä. Juuri tällaiset kuorrutukset ovat meidän Jumalamme ominta aluetta, kuten filosofia ja teologia ovat minun omimpiani. Tärkein Jumalan luomista kuorrutteista on ajattelun lahja, jonka Hän on antanut ihmiselle, jotta ihmispolo ei ymmärtäisi katsoa mikä karvaus piilee kuorrutuksen alla. Tästä olen johtanut kaikille tuntemattoman oppini kiteytyksen: ”ajattelen, jotta en ymmärtäisi olemassaoloani”.
Jotkut ovat sanoneet minulle, ettei ajatuksessani ole järkeä. Miksi ajattelisimme, jos se kerran johtaa siihen, ettemme ymmärrä? Eikö ajattelun tarkoitus muka ole ymmärtäminen? Vastaukseni olen johtanut asuinseudustani Magma Charttan kaupungista, jota ylevät vuoristoseudut ympyröivät ja jota asuttavat juurevat ja rehevät maalaiset. Luulisihan että juuri tällaisissa olosuhteissa kypsyvät suuren ajattelijan filosofiset kukinnot heleimpään loistoonsa. Mutta mitä vielä! Vaikka selittäisin selittämästä päästyäni näille moukille ajatteluni hedelmiä, he vain naureskelevat keskenään kuin päästään pehmenneelle. Ja kun itse ajattelen heidän elämäänsä en tajua siitä sen enempää kuin sika hopealusikasta.
Onko ihmisen – jota tässä itse markkeeraan – edes mahdollista ymmärtää elämästä sen enempää kuin ymmärtää sika hopeaisesta lantatalikosta! Samahan sille sialle lienee, onko taikko rautaa vai hopeaa. Riittää kun pahnat on mukavasti laiteltu niin että niillä on kiva piehtaroida. Se olkipatja, joka läävän lattialle on levitelty, se on juuri se kuorrutus, joka tekee sian elämästä tosi elämää. Ajattelu on kuorrutus ihmisen läävän lattialla. Ajattelun kautta voimme keksiä mielekkäitä väistöliikkeitä sille tosiasialle, että olemme oikeastaan aika läheistä sukua sioille, jotka aikansa läävässä röhnötettyään päätyvät aladoubina kylmiön hyllylle.
Tähän voi tietenkin esittää vastaväitteenä, että edustaahan edellä oleva pohdiskelunikin jonkinlaista, joskin perin hätäkätistä ajattelua. Ja näin juuri onkin! Väitteeni ovat tulosta ajattelusta, kuten kaikki mahdolliset vastaväitteetkin. Mutta riittävätkö mitkään väitteet kumoamaan tosiasioita? Siis sitä mitä löytyy läävän pahnojen alta... On ihmiselle terveellisempää olla ymmärtämättä siitä mitään.
Ja täysin luottaen luotujensa kyvykkyyteen {ks. hopealusikkavertaus}, päätti armahtava Jumala lahjoittaa meille ajattelun. Hän antoi sen meille pehmukkeeksi ja kuivikkeeksi kovaa ja kosteaa maailmankamaraa vasten. Ajattelun avulla voimme konstruoida teorioja, jotka selittävät milloin mitäkin meille on tarpeen tai voimme nauttia taiteista ja puutarhanhoidosta ja lemmeniloista kuin lapsoset voikukkaniityllä. Ajattelu on hempeää itsepetosta, se on Jumalan lahjoista suurin ja maistuvin, kuten on kuorrutus kakun päällä. Ajattelun avulla voimme nähdä luonnon ilman petoja, maalaisisännät ilman petollisuutta – jopa vuoripurossa näemme muutakin kuin saavikaupalla sulanutta lunta.
Useita kertoja olen makoillut sohvallani ja katsellut ikkunasta pilvien vaellusta taivaalla. Mitään en ole siitä ymmärtänyt. Pilvet tulevat ja menevät. Minä makaan. Lopulta alkaa nukuttaa. Pilvien katseleminen on yhtä tyhjän kanssa. Minusta on tullut tällainen ajattelun kautta. Onneksi on vielä sen verran varoja, ettei tarvitse lähteä kerjuulle. Haitarin soitto ei oikein maistu.